Õpistsenaariumi selgitus
Loodusõpetuse teema “Soo elukeskkonnana” raames keskendutakse sellele, miks Eestis on palju soid ning kus need paiknevad, uuritakse soode kujunemist ja arengut, sealseid kasvutingimusi ja turbasammalde rolli elukeskkonna kujundamisel, samuti soode tähtsust ja nende kaitsmise olulisust. Tundide eesmärgiks on arendada õpilastes arusaamist soost kui elukeskkonnast ning oskusi oma tegevuse planeerimisel.
Õpistsenaarium on loodud II kooliastmele.
Ligikaudne läbimise aeg: 5 tundi 15 minutit
Teemad:
- Soode teke ja paiknemine
- Soode areng
- Elutingimused soos
- Soode elustik
- Soode tähtsus
- Turba kasutamine
Tutvu soo teema õpiväljundite ja vajalike eelteadmistega:
Selgitus
Igas episoodis, kus on ülesanded erineva keerukusega (*/**/***) saavad õppijad valida, kui palju ülesandeid nad sooritavad ja kus on mitu sarnase keerukusega ülesannet, saavad õppijad valida, kas soovivad sama keerukusega ülesannet sooritada. Kui ülesande juures on abimaterjalid, saavad õppijad valida, kas soovivad neid kasutada. Iga episood lõppeb kokkuvõttega, kus meenutatakse õppijale, mida ta õppis ja õppija ise kinnistab õpitut.
I Eelteadmiste aktiveerimine
Soode paiknemine Eestis
Arutlege kaaslastega, mis teil meenub sõnaga SOO. Seejärel liigu edasi iseseisvalt uurima sooderohkust Eestis.
Läbige järgnev õppematerjal:
II Soode paiknemine Eestis (ca 45 min)
Eestit on sooderohke riik, kus soid on riigi pindalast ca 6% ja arvudena saab öelda, et soid on üle 9000. Sinu ülesandeks on suuremaid sood kaardilt leida ning kirjeldada, millistes piirkondades neid leidub. Järgnevad ülesanded valmistavad sind ette esitama suulist lühiarutelu, kus kirjeldad kaardi järgi soode paiknemist Eestis ja oma kodumaakonnas.
Meenuta ja korda
- Tuleta meelde, kuidas kaardilt info lugemine käib. Esimene ülesanne on Eesti atlasega.
- Meenuta, mida tähendab märksõna “legend”, millised on ilmakaared, missugune on Eesti haldusjaotus ja kust lähevad mõttelised piirid põhja-lõuna ja ida-lääne vahel.
- Seejärel asu ülesande juurde.*
Ülesanne* – Soode paiknemine
Pädevus: Kirjeldab kaardi järgi soode paiknemist Eestis ja oma kodumaakonnas.
Abimaterjal:
Ülesanne** – Kaardi järgi kirjeldamine, digitaalne kaart
Loo kaardirakenduse abil ülevaatlik pilt sellest, kus sood Eestis asuvad, kirjuta märksõnad vihikusse üles (et valmistuda arutlevaks jutustamisülesandeks). **
Pädevus: Kirjeldab kaardi järgi soode paiknemist Eestis ja oma kodumaakonnas.
Abimaterjal ava siit.
Liigu edasi või vali keerukam ülesanne
Koosta vabas vormis lühiarutelu, kus kirjeldad soode paiknemist Eestis. Kasuta selleks teadmisi ja märkmeid eelmistest ülesannetest. Kirjelda ka soode paiknemist enda kodumaakonnas (vajadusel kasuta taas Eesti atlast).
Pädevus: Kirjeldab kaardi järgi soode paiknemist Eestis ja oma kodumaakonnas.
Kokkuvõte ja kinnistamine
Selle osa läbimisel õpilane kirjeldab kaardi järgi soode paiknemist Eestis ja oma kodumaakonnas. Järgneb soode tekke ja sooderohkuse uurimine.
III Kirjeldamine ja seoste loomine: soode kujunemine ja areng (Ca 90 min)
Eesti sooderohkus tuleneb siinsest maastikust (jääaja järel kujunenud pinnavormid) ning siinsest kliimast (sajab rohkem kui aurustub). Sinu ülesandeks on kaaslastega koos tegutsedes uurida, kuidas sood tekivad ja arenevad. Tunniülesanded valmistavad sind ette individuaalseks koduseks ülesandeks, kus kirjeldad soode erinevatele arenguetappidele iseloomulikke omadusi.
Ülesanne** – Uurimine ja teemaga tutvumine
Uuri, mis on soo ja kuidas see tekib. Soovituslik on tegutseda kolme inimesega grupis (nii saab igaüks uurida üht materjali ja tööjaotus tasakaalus). Leppige omavahel kokku, kes kasutavad materjalina õpikupeatükke ja kes vaatab AH SOO! videomaterjali, seejärel asuge tegutsema.
Pädevus: Selgitab soode kujunemist ja arengut.
Ülesanne* – Eristamine ja iseloomustamine: soode areng
Eesti pinnamood ja kliima on soodsad soode tekkeks, ometi ei teki sood üleöö vaid arenevad aastasadu, -tuhandeid. Uuri materjale, et oskaksid eristada ja iseloomustada soo arenguetappe.
Pädevus: Selgitab soode kujunemist ja arengut.
Kokkuvõte ja kinnistamine
Selle teema läbimisel õpilane oskab põhjendada Eesti sooderohkust, selgitab soode kujunemist ja arengut. Järgneb kodune ülesanne, kus tuleb kirjeldada saadud teadmiste (ja vajadusel lisamaterjalide) toel soode erinevatele arenguetappidele iseloomulikke omadusi.
IV Soode arenguetapid: võrdlustabel (u 20 min), kodune ülesanne
Ülesanne*** – Soo arenguetapid: võrdlustabel
Koosta võrdlustabel: soo arenguetapid (soo>siirdesoo>raba), kus kirjeldad keskkonnale ja elustikule iseloomulikke tunnuseid ***
Pädevus: Selgitab soode kujunemist ja arengut.
Abimaterjal ava siit.
Kodune ülesanne esitatud? Edasi!
V Turbasambla omadused (Ca 45 minutit)
Rabakeskkonna eripära on tingitud turbasambla ehituse iseärasustest. Sinu eesmärk on välja selgitada, milles need iseärasused seisnevad ning sõnastada, kuidas turbasamblad rabas niiskust hoiavad ja seega rabale iseloomuliku kasvukeskkonna tekitavad. Ülesanded eeldavad katsetamist, nähtu mõtestamist ja selle alusel järeldamist.
Ülesanne* – Uurimine ja huvi ärgitamine: laboratoorne töö
Loe tähelepanelikult juhiseid – ees ootab üks katse ja töö mikroskoobiga. Katsevahendid ja mikroskoop (+preparaatide valmistamiseks vajalik) on olemas. Veel on sul vaja vihikut, joonlauda, kirjutusvahendit ja harilikku pliiatsit. *
Pädevus: Seostab raba kui elukeskkonna eripära turbasambla ehituse ja omadustega.
Abimaterjal ava siit ning vaata lisaks:
Ülesanne** – Töö tekstiga
Oled välja välja selgitanud turbasammalde iseärasused. Nende tõttu loovad turbasamblad liigniiske, hapniku- ja toitainevaese keskkonna, kus saavad hakkama taimed, kes selliste tingimustega kohanenud. Selgita välja, millised on teistele rabataimedele iseloomulikud omadused (kohastumused).
Pädevus: Seostab raba kui elukeskkonna eripära turbasambla ehituse ja omadustega.
Abimaterjal ava siit ning täiendavalt ka siit.
Kokkuvõte ja kinnistamine
Selle teema läbimisel õpilane seostab raba kui elukeskkonna eripära turbasambla ehituse ja omadustega; mõistab, et rabataimed on kohastunud “ekstreemsetes” kasvutingimustes hakkama saamiseks. Järgneb soo ökosüsteemi uurimine ehk selgub, kuidas koosluses esinevad liigid üksteisest sõltuvad.
VI Toitumissuhted rabas (45 min)
Soo ja raba on elukeskkonnana liigivaesemad metsast, põllust, merest jne, ent siiski täiesti toimivad. Koos elavad organismid reguleerivad looduslikku tasakaalu, inimese kohustus on seda kaitsta ja mitte ümber lükata, sest iga liigi heaolu mõjutab seda habrast ökosüsteemi. Sinu ülesanne on välja selgitada toitumissuhted rabas, et näha, kuidas liigid üksteisest sõltuvad.
Ülesanne** – Meenutamine läbi rollimängu
Tuleta meelde, mida tähendab “toiduahel” ja kuidas seda kujutada. Seejärel teeme rollimänguna läbi just rabale iseloomulikud toiduahelad
Pädevus: Koostab soo kooslust iseloomustavaid toiduahelaid.
Abimaterjal ava siit ja täiendavalt vaata siit.
Ülesanne* – Info otsimine
Toiduahelate ja -võrgustike loomise eelduseks on elukeskkonnale iseloomulike liikide tundmine ja nimetamine. Vii end elustikuga kurssi!
Pädevus: Koostab soo kooslust iseloomustavaid toiduahelaid.
Ülesanne*** – Suurema pildi nägemine: toiduvõrgustik
Toitumissuhted on keerulisemad ja mitmekülgsemad kui lihtsad toiduahelad, realistlikuma pildi saab toiduvõrgustike abil st kui mitmed toiduahelad ristuvad. Siis joonistub paremini välja ka see, kuidas mõne liigi kadu mõjutab oluliselt rohkemaid liike kui vaid üks loodud näide.
Pädevus: Koostab soo kooslust iseloomustavaid toiduahelaid.
Abimaterjal ava siit ja vaata lisaks:
Kokkuvõte ja kinnistamine
Selle teema läbimisel õpilane koostab soo kooslust iseloomustavaid toiduahelaid; mõistab, kuidas erinevad liigid üksteist ökosüsteemis mõjutavad. Järgneb soode kaitsmise tähtsuse üle arutlemine.
VII Soode tähtsus ja kaitse vajadus (90 min)
Sood on tähtsad nii süsiniku sidujana kui loodusliku veereservuaarina, seega vajalikud kogu inimkonnale elus püsimiseks. Teisalt on inimkonnal majanduslikud vajadused, mistõttu kasutatakse soode kuivendamist näiteks põllumaa saamiseks. Vaja on leida tasakaal arvestades looduskaitse põhimõtteid. Järgnevad tegevused aitavad sul mõista ja kirjeldada soode tähtsust ja kaitse vajadust.
Ülesanne** – Uurimine
Arutlemiseks teemal “Miks on sood tähtsad ja vajavad kaitset?” tuleb kasutada oma teadmisi looduskaitse põhimõtetest ja soode tähtsusest. Alusta soode tähtsuse uurimisest, et mõista nende kaitse vajadust.
Pädevus: Selgitab soode tähtsust ja kaitse vajadust.
Abimaterjalid ava siit ja vaata lisa:
Ülesanne*** – Koosta rühmaga plakat
Niisiis on sood ja rabad väga olulised. Selgita, miks neid kaitsta ja kuidas see käib.
Pädevus: Selgitab soode tähtsust ja kaitse vajadust.
Kokkuvõte ja kinnistamine
Selle teema läbimisel õpilane selgitab soode tähtsust ja kaitse vajadust. Järgneb kodune ülesanne turba kasutusalade kohta.
VIII Turba kasutamine
Majanduslikult on kõige olulisem soos leiduv turvas. Sinu ülesanne on uurida, milleks turvast kaevandatakse ja kuidas seda kasutatakse.
Ülesanne* – Turvas on loodusvara
Turvas tekib soos aastatuhandete jooksul, seega on tegemist taastumatu loodusvaraga. Ometi on turvas on Eestis kaevandatavatest maavaradest põlevkivi järel teisel kohal. Uuri, milleks seda kasutatakse.
Pädevus: Selgitab soode tähtsust ja kaitse vajadust.
Selle teema läbimisel õpilane teab, milleks turvast kasutatakse.